lørdag, september 22

Vestlige Montana

Det vestlige Montana skifter hele tiden landskab. Jeg kørte gennem brede åbne dale med græs og kvæg, smalle kløfter, hvor der kun lige var plads til landevejen og en lille flod, og over flere pas i mere end 2.000 meters højde. Hele tiden havde jeg gennem forruden udsigt til bjerge. Det blev til en dag på de små veje, hvor der næsten ingen trafik var. Der var tidspunkter hvor jeg kørte både en, tre og fem kilometer og ikke mødte en modkørende. I Montana følte jeg jeg ”the open road”, de store vidder og hvor højt der var til den blå skyfri himmel i ”The Big Sky”-staten.

Det blev til tre historiske stop. De to guldgraverbyer Virginia City og Nevada City og Big Hole National Battlefield, hvor Nez Perce-indianerne i 1877 kæmpede en heroisk kamp mod den amerikanske hær.

En del af Nez Perce-folket ville ikke flyttes til et reservat. I fire måneder flygtede 800 mænd, kvinder og børn, gennem det østlige Washington, Idaho, Montana, Yellowstone National Park i Wyoming (var oprettet som park i 1872) og igen Montana for at komme i sikkerhed i Canada. 50 kilometer fra den canadiske grænse måtte de en kold oktobermorgen overgive sig til den amerikanske hær. Det blev til flere slag undervejs. På Big Hole National Battlefield fortælles historien om den 1.900 kilometer dramatiske flugt. Der var et lille besøgscentet, hvor jeg så en 25 minutters video, som fortalte om kampen for overlevelse og frihed og om slaget ved Big Hole National Battlefield.
Med solen i ryggen kørte jeg ad Montana highway 84 vest på fra Bozeman.

Jeg stoppede i guldgraverbyen Virginia City. I 1863, mens borgerkrigen rasede mod øst, blev der fundet guld i det vestlige Montana. Virginia City blev den første by i området og stedet hvor staten Montana blev grundlagt.

Nevada City ligger to kilometer nord for Virginia City.

Indtryk langs landevejen US highway 93 syd for Missoula.

Coffee shop i Darby på US highway 93.

På vej mod Glacier National Park. Mile 30 på US highway 93 nord for Missoula

Fremme i Whitefish var det en kamp at finde et ledigt hotelværelse. Det var fredag. Vejret var super godt. Amerikanerne skulle ud i naturen i weekenden. Jeg tjekkede Super 8, Cheap Sleep, Best Western og et par stykker mere. Næste gang bestiller jeg værelse hjemmefra. Heldigvis havde Holiday Inn fået nogle afbud, så de havde et værelse til mig.

Fakta – fredag den 21. september
Oplevelser: Virginia City, Nevada City, Big Hole Nat’l Battlefield, Continental Divide.
Rute: Bozeman – MT Highway 84 – Norris – US Highway 287 - MT Highway 287 – Ennis – Virginia City – Nevada City – MT Highway 41 - Dillon – Interstate I-15 – MT Highway 278 – MT Highway 43 – US Highway 94 – Missoula – Interstate I-90 – US Highway 93 – MT Highway 34 – US Highway 93 – Whitefish.
Kørte km: 728.