søndag, september 16

Rejsen til Canada

Jeg har besøgt Canada og USA så mange gange at jeg ikke længere har tal på det, men det var 17., 18. eller 19. gang jeg fløj over Atlanten, og det var stadig med spænding og glæde jeg rejser til landene ”over there”.

Nemt at rejse til Canada
Det var nemt at komme af sted. Lørdag morgen tog jeg toget til Kastrup Lufthavn, hvorfra jeg via London skulle flyve til Calgary. Jeg skulle med SAS fra København til London Heathrow og videre med Air Canada til Calgary fra samme terminal.

Jeg stod af toget i Kastrup lufthavn og tog rullebåndet op til terminal 3. Det første jeg så var mennesker. Overalt var der rejsende. De stod alle i kø for at checke ind. De skulle have boardingkort og af med deres bagage, ligesom jeg. Jeg gik rundt. Kiggede mig omkring og kunne ikke beslutte mig for at stille mig i en kø, der mindede mig om de glade DDR-dage, når der var noget i butikkerne.

Kunne jeg egentligt klare indcheckning selv?
Air Canada, det canadiske flyselskab, er en del af Star Alliance, hvor også SAS er medlem. Måske kunne jeg via SAS check-selv-ind-skærmene klare det hele selv. Et forsøg værd. Jeg prøvede. Indtastede de 6 bogstaver som var min flyreservation. Mit navn poppede frem på skærmen. Det virkede. Tryk. Tryk. Tryk. På skærmen. Et par spørgsmål og nogle få bløde ”touch” direkte på skærmen og jeg havde fået mine to boardingkorts: CPH – LHR, København til London Heathrow og LHR – YYC, London til Calgary plus en bagagetag med stregkode til min bagage. Nu skulle min bagage gerne ende samme sted som mig, Calgary, Canada.

Herefter kunne jeg vælge at gå til skranke 1-2 eller 21-22 og aflevere min bagage. Ingen kø ved disse bagageafleveringsskranker. Hvor svært kan det være. Tre minutter efter jeg stoppede ved check-selv-ind-skærmen havde jeg afleveret min bagage og havde min boardingkorts og var på vej til den nye og hurtige sikkerhedskontrol. Et par minutter i kø, af med jakken og bæltet, frem med den bærbare og jeg var igennem og inde i det toldfrie paradis.

Alt imens at slangen af mennesker som gerne vil ”handle” med rigtige mennesker blev længere og længere og kun langtsomt bevægede sig. En snegl kunne overhale dem.

Med Air Canada til Calgary
Dejligt igen at flyve oversøisk. Over Atlanten og med service og smilende stewardesser. Her er der gratis mad og drikke. Alt det jeg kan spise og drikke og lidt til. Der var varme og kolde drikke. Der var vand, sodavand, øl, rød- og hvidvin plus is til dessert. Maden jeg kunne vælge imellem var laks eller kylling. Jeg var jo på vej til Canada, og da der findes fem slags Stillehavslaks som går op i floderne på den canadiske vestkyst. så skulle det selvfølgelig være laks.

Det er noget andet end charterflyvningerne sydpå eller lavprisruterne til de europæiske storbyer, hvor man ikke bliver præsenteret for hverken vådt eller tørt uden at pengepungen skal frem.

Fremme i Calgary
I flyet lige inden landingen havde jeg udfyldt en toldformular, men man kan som dansk turist under normale omstændigheder rejse visumfrit ind i Canada. Det gik også denne gang. Velkommen til Canada. Velkommen til Alberta og velkommen til Calgary, der ligger på overgangen mellem de smukke Rocky Mountains-bjerge og den uendelige canadiske prærie.

Jeg fik min taske og fandt AVIS-skranken. Jeg havde hjemmefra via MyPlanet bestilt en bil. Prøvede lige om jeg kunne få upgraderet min bil til en firehjulstrækker a la Jeep Cherokee eller Chevy Surburban, men der var ingen tilbage. Den venlige unge mand tilbød mig i stedet en Dodge 4x4 pick up. Jeg var lige ved at springe til, men valgte at holde fast i min sølvgrå Chrysler 300M.
Min Chrysler 300.

Efter ti minutter med papirer hos AVIS trillede jeg ud af garageanlægget, ud på Barlow Trail i sydgående retning, mod Calgary centrum. Klokken var 19.55. Bjergene mod vest stod i flammer. Solen var på vej ned og oplyste himlen over British Columbia på den anden side af Rocky Mountains og gav himlen et rødt skær.

Jeg havde også hjemmefra bestilt den første overnatning på Best Western ved lufthavnen, så jeg ikke skulle køre så langt efter den ”lange” flyvetur. Først stoppede jeg dog lige i Safeway på 32 Avenue N.E. for at handle lidt peanutbutter, brød, bananer, skrællede babygulerødder, vand, sodavand, så jeg lige havde lidt morgenmad.

Klokken 20.45 åbnede jeg døren til værelse 211 på Best Western Port O’Call Inn på 1935 McKnight Blvd. N.E. Fint værelse med to store ”queensize” senge, stort TV, mikrobølgeovn og køleskab. Der var også trådløs netværk. Meget fint og nemt fra lufthavnen.

Det var godt at lægge hovedet ned på puden og få lidt søvn. Det var nu 23 timer siden jeg stod op i Danmark, men det havde været en god lang dag. Det var godt at være tilbage i Canada.

Fakta – lørdag den 15. september
Rute: København – London – Calgary – Best Western
Kørte km: 10.