mandag, september 24

En god dag at vandre i Canada

Det var søndag. Dagen begyndte med regn, sne og sjap. Efter et par timers kørsel søgte jeg i Longview ly på en restaurant. Jeg fik et solidt morgenmåltid af toast, røræg, bacon, kartofler og en god sort kaffe. Det gav styrke til regnen. Jeg fortsatte mod Kananaskis Country og Peter Lougheed Provincial Park. Regnen skiftede til sjap. På toppen af Highwood Pass blev det til sne. Jeg var kommet til bjergene, hvor alt kunne ske. Specielt når det var slutningen af september måned.

Det var en god dag for vandreture
Jeg havde planlagt tre vandreture for dagen. Ptarmigan Cirque, Stewart Canyon, Sundance Trail og Sundance Canyon. Den første, Ptarmigan Cirque, begyndte ved Highwood Pass.

Ptarmigan Cirque, Peter Lougheed Provincial Park
Ptarmigan Cirque er seks kilometer lang. Stien begynder ved Highwood Pass. Den første del var meget stejl og krævende. Herefter gik jeg på et mindre plateau som helt var dækket af sne. Der var 10 til 15 cm sne på hele stien. De seks kilometer tog mig to timer.

Jeg nåede toppen af Ptarmigan Cirque.

Tilbage ved Highwood Pass i godt 2.200 meters højde.

Jeg havde håbet på en augustdag og en eng fyldt med blomster, men det blev til den 23. september og sne. Der lå 15 cm sne på jorden. Det sneede hele tiden. Alle seks kilometer. "But I did it." Jeg klarede det - og det var fantastisk.

Ptarmigan Cirque Trail.

Prærieulv ved Boulton Creek Trail i Peter Lougheed Provincial Park.

Stewart Canyon ved Lake Minnewanka i Banff National Park
Jeg kørte op til Lake Minnewanka som ligger ved Banff by. Her gik jeg den korte sti til Stewart Canyon. 1,5 kilometer hver vej, hvoraf de første 700 meter var asfalteret. Der var næsten ingen niveau forskel og ingen sne. Turen ud til kløften og tilbage tog mig 45 minutter.

På vej ind i Banff.

Sundance Trail og Sundance Canyon Loop
For enden af Cave Avenue i Banff by ligger Cave & Basin National Historic Site. Herfra begynder stien til Sundance Canyon. Sundance Trail er 3,7 kilometer hver vej. For enden af Sundance Trail ligger Sundance Canyon Loop der er 2,5 kilometer. I alt en tur på 10 km. Ingen sne og solen skinnede hele vejen. Turen tog mig to timer.

Det var en god dag til at vandre og jeg fik vandret/gået tre ture. Tre meget forskellige ture og oplevelser. Det blev til 19 kilometer i tre forskellige slags vejr. Herligt. Jeg elsker bjergene. Jeg elsker de canadiske Rocky Mountains.

Fakta – søndag den 23. september
Oplevelser
: Kananaskis Country, Peter Lougheed Provincial Park, Ptarmigan Cirque Trail, Banff National Park, Stewart Canyon Trail, Banff by, Sundance Trail og Sundance Canyon Loop.
Rute: Pincher Creek – Highway 6 – Highway 3 – Highway 22 – Longview – Highway 541 – Highway 40 – Highwood Pass – Peter Lougheed Provincial Park – Highway 40 – TransCanada Highway 1 – Banff National Park – Lake Minnewanka Road – Banff by – TransCanada Highway 1 – Canmore.
Kørte km: 417.